onsdag 24 februari 2016

HALLÅ JA

Hej.
Jag är en driven mamma i karriären som jonglerar köksrenovering, äktenskap och pilates! Så himla härligt!!11 Nä ba skoja. Jag heter L. Jag är en helt vanlig och superbrilliant miljonprograms-mami.

Jag myntade nån gång för typ ett år sen att jag skulle börja ägna mig åt offentligt tyckande under pseudonymen ”Ensam Mamma Röker” och fick sån go respons att mitt ego höll på att sprängas. Tanken var från början en videoblogg där jag skulle röka under köksfläkten och göra uttalanden. Då jag varken har en köksfläkt eller skulle ha råd att bli stämd av nån gammel folkpartist väljer jag den här åtminstone lite mer privata formen. Alternativet hade vart typ maskering till morgonrocken och ungefär där blev videobloggen mer urballad än det var tänkt. Hur som helst, det blir inga dagens-outfits här inte.

För mig har den här bloggen främst två syften:
1. Att vara en skrockig, frigjord plats där jag kan vräka ur mig vad jag tycker och tänker for the whole world to se. Att vara ensamstående förälder betyder att man är hemma mycket och därav saknas andra vuxna som kan höra alla briljanta saker jag säger. Ohållbart.

2. Att det finns en viktig politisk poäng i att vanliga människor tänker, tycker och uttrycker sin politiska övertygelse och sin omvärldsanalys. Det kan faktiskt vara en av de absolut viktigaste och fetaste saker som internet och sociala medier öppnat för.

Efter en slingrig väg ner från min medelklassbakgrund är jag idag en enkel kvinna med några goa medelklassmarkörer som jag vårdar ömt. Stort tack till systemet och min icke-existerande självbevarelsedrift för den utvecklingen! Lever livet som glamouröst soc-fall, har fler högskolepoäng än dig, dealar med kronisk värk, är ensamstående förälder (nej, inte på halvtid, det verkar ju _jättejobbigt_, verkligen), och när en skamlig förkärlek för kickersmode.

Helst skulle jag såklart inte vilja lönearbeta en dag till i mitt liv utan bara utvecklas som människa (eh). Hittills har jag vart halvbra på att undvika det, arbetet då alltså. Ändå drömmer jag om ett liv med en mustig, fast anställning. I wanna VABBA, ”gå-ner-i-tid”, sjukskriva och semestra so bad. Önskar även uteplats samt bil där man inte behöver skrapa rutorna på insidan. Annars kan man ju bli rik på bloggande sägs det, hähä.

Har varit periodare och aktivist ca forever med en förvirrad högstadiestart i Ung Vänster, för att sedan jobba  i asylrörelsen. Idag är jag främst kvinnojoursarbetare och lide trött på att ”samarbeta” med snubbar.  

Älskar livet, pratar för högt och håller hövvet högre än ramberget!

Happy reading peeps

16 kommentarer:

  1. Fruktansvärt bra blogg! Brukar inte läsa så mkt bloggar men fick ett inlägg länkat i en grupp och sen fastnade jag totalt, grym e du!

    SvaraRadera
  2. Spännande det ska bli att följa dig :D

    SvaraRadera
  3. Åh äntligen en blogg jag tänker följa!

    SvaraRadera
  4. Du är helt enkelt genial! Underbara texter. Keep it coming

    SvaraRadera
  5. Hoppas du bor i "mitt" miljonprogram så vi kan råka på varandra och garva en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha träffar jag grav-olle på torget kommer det garanterat bli skrockigt

      Radera
  6. Meh! Nu skickade jag ju inlägget som någonslags blogg jag hjälpte till med för 100 år sen =(( Det var inte meningen. Tänkte mer som... Anonym /Alice

    SvaraRadera
  7. Vem är du?! Jag måste få veta. Har längtat efter en sån här blogg LIIIIIDE länge! Och att du använder just det ordet: Lide. Jag blev precis kär i dig.

    SvaraRadera
  8. du är förjävla grym alltså! jag hittade din blogg igår av en slump och har redan hunnit läsa en hel del.. allt det jag läst har verkligen varit briljant så nu är jag fast! smarta människor som sparkar uppåt, aldrig nedåt, är något av det bästa som finns!!!

    SvaraRadera
  9. Den första bloggen som har fått mig att fastna och älska vartenda ord.
    Du ger mig hopp!
    Keep 'em coming!
    Du behövs!

    /förortsMami

    SvaraRadera
  10. Gud så bra och så bra sagt! Word word word! Tragglade mig igenom den där boken för 7 år sen, men detta inlägg säger allt!

    SvaraRadera
  11. Bästa jag läst på länge! Grym är du!

    SvaraRadera